ارزیابی و بهبود استایل بین المللی

ارزیابی و بهبود استایل بین المللی ( Evaluation and improvement of international style ) ابتکار عمل مرکز تسهیلگران تجارت بین المللی است ، در این طرح بخش های مهم مجموعه که بر ورود موفق و امن به بازار جهانی تاثیرگذار هستند را شناسایی و بر مبنا استانداردهای بین المللی و حرفه ای و مطابق با سطح بازار انتخاب شده و ریسک ها و ادبیات آن بازار  ، برنامه بهبود و آماده سازی را در شرکت طراحی و راهبری می نماییم .

بخش زیادی از فرصت های بالقوه و بالفعل بازارهای بین المللی از  بازارسازی گرفته تا بازاریابی در فضا مجازی از طریق وب سایت ها ، سامانه ها ، ایمیل مارکتینگ و شبکه های اجتماعی تخصصی در حال انجام است و شرکتها صرفا می بایست از نظر ساختار ارتباطی ، پاسخگویی و پرزنت درحد بین المللی عمل نمایند تا بتواند با این فرصت ها وارد تعامل سازنده و عملیاتی گردند .

مقدمه

یک مجموعه اقتصادی در هر سطح و حوزه فعالیت نیاز به ارتباطات بین المللی با خارج از مرزهای جغرافیایی کشور خود دارد ، این ارتباطات در قالب های مختلف سرمایه گذاری ، واردات ، صادرات و یا همکاری مشترک تعریف می گردد .

در دهه های گذشته با توجه افزایش تحریم های بین المللی ، قطع سوئیفت بانکی شرکتهای داخلی بخصوص شرکتهای کوچک ، متوسط و همچنین دانش بنیان ساختار داخلی و فرایندهای بازاریابی ، فروش ، لجستیک ، خدمات پس از فروش و … را مطابق بازارهای بین المللی آماده ننموده اند که این چالش بزرگ باعث عدم امکان رقابت حرفه ای ، امن و سودآور در بازارهای جهانی شده است و شرکتهای ایرانی علارقم قیمت های پایین ، توفیقات در بازارهای جهانی نداشته اند . همین چالش در بحث واردات نیز وجود دارد و شرکتها براساس استانداردهای بین المللی مسیر سورس یابی ، خرید ، لجستیک و … را طی ننموده و هزینه های سرباری بر تولید و واردات خود تحمیل می کنند.

در سالهای گذشته در راستا عارضه یابی و بهبود حضور موفق در بازارهای جهانی مبحث ارزیابی توان صادراتی مطرح شده است که بصورت مختصر آن را توضیح خواهیم داد .

ارزیابی توان صادراتی چیست ؟ ارزیابی صادراتی شرکت‌ها بر اساس مدل Export Readiness Assessment با هدف ترسیم جایگاه صادراتی یک شرکت انجام می گردد . در این مدل موارد  داخلی شرکتها تدوین و براساس آن توان شرکتها جهت ورود موفق به بازارصادراتی ارزیابی گردد .

این شاخص ها معمولا بصورت کلی و بر مبنا BP طراحی شده است و عوامل داخلی شرکتها ازجمله محصولات تولیدی ، بسته بندی  ، مالی و سرمایه گذاری و …. بررسی و براساس یک استاندارد ثابت رتبه شرکت و میزان نیاز به توانمندسازی مشخص می گردد .

اما سوالات مهم این است :

  • آیا این روش کارکردی برای شرکتها یا توسعه صادرات داشته ؟
  • این روش چه مقدار به واقعیت بازارهای صادراتی نزدیک است ؟
  • چگونه می توانیم شاخص های ثابتی برای ارزیابی یک شرکت در مواجه با یک بازار گسترده تدوین نمود ؟
  • و سوالات و ابهامات بسیار زیادی دیگر که کارکرد این روش را زیر سوال خواهد برد .

پس راه حل چیست ؟

نگاه ما معمولا به موضوعات برگرفته تجربیات و دانش ماست . سوال اصلی اینجاست آیا نگاه ما به مقوله تجارت جهانی با استانداردها و نگرش های حرفه ای در دنیا فاصله دارد ؟ در همین راستا اگر تمایل داریم یک اقدام عملیاتی و مفید در مسیر توسعه تجارت بین المللی برداریم باید از شعارزدگی فاصله بگیریم

اگر با رویکرد نتیجه گرایی به ارزیابی توان صادراتی نگاه کنیم ما می خواهیم نسبت به کجا و چه چیزی توانمندیمان ارزیابی شود . آیا توان صادراتی به افغانستان با توان صادراتی به اروپا یا آمریکا یکی از است و اصولا می توانیم با شاخص های مشترک، یک شرکت را نسبت به هر دو بازار سنجش کنیم ؟

خیر ؛ زیرا هر بازار ادبیات ، رقبا ، سطح اجتماعی و هزاران پارمتر دیگر دارد که حتی برای چند استان یک کشور هم به سختی میتوانیم همگرایی ایجاد کنیم .

به عقیده ما ، باید رویکردی جامع و کاربردی تر به موضوع صادرات داشته باشیم و یک مجموعه اقتصادی را برای حضور فرصت یابی و استفاده درست از فرصت های تجاری آماده کنیم که این مهم صرفا با ایجاد استایل صادراتی در یک مجموعه اتفاق خواهد افتاد .

شرکتها بعد از طی این مسیر در صورتی که همکاری عملیاتی و کامل داشته باشند ، استایل صادراتی خود را به دست آورده و می توانید با استفاده از روش های نوین بازاریابی دیجیتال فرصت های موجود در بازار را شناسایی و بهره برداری نمایند .

مزیت های ارزیابی و بهبود استایل بین المللی :

مدیریت هزینه ها
• کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بازاریابی و خلق فرصت
بهبود سازمان
• تغییرات عمیق در ساختارهای داخلی مطابق با استانداردهای جهانی در راستا توسعه پایدار
برندینگ
برندینگ پایدارتر سازمان شما در بازارهای داخلی و خارجی
بازاریابی بین الملی
باتوجه به بهبود سازمان امکان جذب مشتری با کمترین هزینه های بازاریابی و برندینگ میسر می گردد.

بخش ها و فرایندهای که در سازمان مورد ارزیابی و اجرا قرار خواهد گرفت :

  • مسیر تحقیقات بازار ، تحقیق و توسعه ، ارزیابی بازار
  • مسیر تصمیم سازی ، تصمیم گیری و اجرا ( انعطاف پذیری ، عملیاتی بودن ، چابک بودن )
  • مسیر تحلیل فروش یا خرید محصول از دیدگاه ریسک های مستقیم یا غیر مستقیم و مدیریت ریسک ها
  • مسیر اصلاحات تولید و بسته بندی از نظر فرمولاسیون ، استانداردهای بین المللی و نوع بسته بندی
  • فرایندهای قیمت تمام شده ،نقل و انتقال ارزی ، خرید محصول وارداتی ، رفع تعهد ارزی و سربارهای ارزی
  • فرایندهای پاسخ گویی بین المللی ، استعلام گیری بین المللی ، مذاکرات با مشتریان یا تامین کنندگان  و …
  • راه اندازی وب سایت مطابق استانداردبین المللی ، شبکه های اجتماعی مهم در بازار مورد نظر
  • استانداردهای ایمیل مارکتینگ ، تعاملات در شبکه های اجتماعی و …..
  • استانداردهای همکاری با طرفین تجاری داخلی ، خارجی و حضور در رویدادهای بین المللی

لطفا جهت شروع عملیات ارزیابی و بهبود استایل بین المللی فرم زیر را تکمیل بفرماید تا کارشناسان ما با شما در تماس باشند

فرم درخواست ارزیابی اولیه

این فرم جهت درخواست ارزیابی اولیه شرکت در فرایند ارزیابی و بهبود استایل بین المللی طراحی شده است

اطلاعات اولیه

کالا و خدمات شما در کدام دسته می باشد ؟