ارزیابی آمادگی صادراتی یا Export Readiness Assessment که بهطور مخفف ERA خوانده میشود،
آمادگی شرکت شما را برای ورود یا گسترش بازارهای بینالمللی و یا بازارهای صادراتی جدید، مورد ارزیابی قرار میدهد.
ارزیابی آمادگی صادرات به شما در مورد وضعیت صادراتی محصولتان دید کلی میدهد.
این آگاهی باعث میشود تا بازارهای جدید و بین المللی.را بهتر بشناسید و جایگاه خودتان را در این بازارها بسنجید. همانطور که میدانید برای ورود به بازارهای صادراتی و یا گسترش بازار نیازمند زیرساختهای فنی، مالی، مدیریتی و نیروی انسانی هستیم. درصورتیکه زیرساختهای لازم از قبل پیشبینی نشده باشد، با توجه به رقبای زیاد قطعاً به مشکل بر خواهیم خورد.
بهعنوانمثال فرض کنید شرکت شما در بازاری ورود کند اما در تأمین مواد اولیه در بخش تولید دچار مشکل باشد نهتنها بازار را از دست خواهید داد بلکه با توجه به آنکه نتوانستید به تعهداتتان پایبند باشید در بازار بینالملل نمره منفی میگیرید و ممکن است در آینده برندتان مورد استقبال قرار نگیرد.
آیا برای توسعه تجارت خود در خارج از کشور آماده هستید؟
قبل از اینکه شرکت شما بتواند در کشورهای خارج از ایران رشد کند و موفق شود، ابتدا باید آماده.صادرات باشد، با یک طرح تجاری بین المللی واقعی و معتبر. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید به شما کمک میکند تا به آن مرحله برسید و سفر صادراتی خود را شروع کنید!
1. آیا محصول یا خدمات شما مزیت مشخصی نسبت به رقابت در کشور هدف شما دارد؟
مرکز تسهیلگران تجارت بینالملل یک.راهنمای گام به گام برای صادرات با بخش اختصاصی ارزیابی پتانسیل صادرات شما دارد که به شما کمک میکند تا تعیین کنید آیا تقاضا برای آنچه ارائه می کنید وجود دارد یا خیر. همچنین اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برنامه صادرات خود را توسعه دهید.
واقعاً مهم است که در ایران فروش داشته باشید و بتوانید آن را به خریداران خارجی نشان دهید. اما موفقیت در ایران لزوماً به این معنا نیست که محصول شما در کشورهای دیگر خریدار دارد.
به همین دلیل است که وقتی پتانسیل صادرات خود را ارزیابی می کنید و برنامه صادرات خود را توسعه میدهید، از خود بپرسید که آیا محصول یا خدمات شما دارای مزیت رقابتی در زمینه کیفیت، قیمت، منحصر به فرد بودن یا نوآوری است یا خیر.
2. آیا تحقیقات بازار خارجی انجام داده اید؟
یک راه عالی برای انجام این کار، شرکت در یک نمایشگاه تجاری در کشور مورد نظرتان است. هیچ چیز بهتر از حضور در بازار و استفاده از فرصت برای انجام تحقیقات اولیه در آنجا نیست.
فقط با شرکت در یک نمایشگاه.تجاری در بازار، میتوانید به سرعت از محصولات یا فناوریهای رقبای خود اطلاعات کسب کنید، از قیمتگذاری آگاه شوید و کانالهای توزیع احتمالی آینده را کشف کنید.
3. آیا منابعی دارید که محصول یا خدمات خود را متناسب با کشور هدف خود تطبیق دهید و آن را در آنجا بفروشید؟
برای مثال، رعایت استانداردهای نظارتی در بازارهای خارجی، یا استخدام مترجمی در کشور مورد نظر شما که در مورد مواردی که باید بر آن تأکید کنید و چگونه به آداب و رسوم و ترجیحات محلی متوسل شود، آگاه باشد، هزینه هایی دارد.
همچنین در صورت.سرازیر شدن سفارشات، افزایش تولید به منابع زیادی نیاز دارد.
بنابراین داشتن منابع مناسب برای صادرات بسیار مهم است، به همین دلیل است که باید بر لزوم اطمینان از اینکه مدیریت شما متعهد است و به طور کامل با جاهطلبیهای توسعه جهانی آگاه است، تاکید شود.
4. آیا به جذب خدمات یک واسطه فکر کرده اید؟
اکثر شرکتهای کوچک و متوسط از طریق یک نماینده محلی وارد یک کشور خارجی میشوند،
«کسی که مرتبط است، بخش را میشناسد و میتواند محصول خود را به خریداران خارجی معرفی کند».
همانطور که نمایندگان و سایر واسطه ها می توانند مفید باشند، انتخاب مناسب می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای شرکت های کوچک.
5. آیا ظرفیت ارائه خدمات و پشتیبانی پس از فروش در خارج از کشور را دارید؟
تمام عناصر ارتباط یک تجارت.ایرانی با یک خریدار خارجی باید از قبل در نظر گرفته و برنامه ریزی شود، از جمله ارائه پشتیبانی و خدمات بالقوه پس از انجام فروش.
به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است به یک قرارداد یکپارچه ختم شود که در آن نه تنها ماشین آلات خود را می فروشد، بلکه نصب، خدمات و آموزش فنی ارائه می دهد.
در برخی موارد، ممکن است مفید باشد که یک توزیع کننده خارجی همه این کارها را برای شما انجام دهد. نقش توزیع کنندگان خارجی خرید محصول یا خدمات شما و فروش مجدد آن به مشتریان محلی است. آنها همچنین اغلب به مواردی مانند نیازهای گارانتی رسیدگی می کنند و حتی خدمات پس از فروش را در کشور خارجی ارائه می دهند.
برای مشاهده مقالات مرتبط بر روی لینک زیر کلیک کنید